kapat

17.12.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Ramazan Özel
Spor
Magazin
Sabah Künye
Ata Online
Cumartesi Eki
Pazar Eki
Melodi
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

YeniBinyil
Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
banner
THY'ye sus payı
THY, biletlere yüzde 26.5-57.5 oranlarında zam istedi. Şirket 47 milyon olan İstanbul-Ankara uçuş bileti için 60.8 milyon talep etti. Ulaştırma Bakanlığı program nedeniyle yüzde 1-2'lik artışa onay verdi. İstanbul-Ankara bileti için 47 milyon 700 bin lira fiyat belirledi

Büyük umut bağlanan THY özelleştirmesinde, "zamlı tarife" sorunu giderek tırmanıyor. THY'nin, fiyat ayarlaması talebi Ulaştırma Bakanlığı'nca engellendiği için şirketin 5 aylık gelir kaybı 4.8 trilyon lirayı aştı.

Son olarak, yılbaşından geçerli olmak üzere yüzde 26.5-57.5 oranında zam talep eden THY'ye, Ulaştırma Bakanlığı, yüzde 1-2 zam yapma izni verdi. Halen 47 milyon lira olan Ankara-İstanbul uçak bileti 1 Ocak 'tan itibaren 700 bin lira arttırılacak.

Yetki tartışması
Sivil Havacılık Kanunu, iç hat uçak biletlerinde zam onayını Ulaştırma Bakanlığı'na veriyor. Aralarında THY'nin de bulunduğu havayolu şirketleri, zam isteklerini 15 gün öncesinden Ulaştırma Bakanlığı'na bildiriyorlar. Bakanlık tarafından onaylanan tarife, havayolu şirketinin talebinden farklı olsa da geçerli kabul ediliyor.

THY'nin, esnek fiyat tarifesi belirleme yetkisinden mahrum olması, özelleştirme aşamasındaki en büyük sorunlardan biri olarak gösteriliyor. AB'de, uçak şirketleri, yıkıcı fiyat uygulamamaları kaydıyla fiyatlarını serbestçe belirleyebiliyorlar. THY'nin, yüzde 51 hissesinin satış değerini doğrudan etkileyen tarife sorununun aşılması için ihaledeki son teklif verme tarihi olan 28 Şubat'a kadar, AB'ye uyumu da esas alan yasal düzenleme yapılması planlanıyor.

Mini zam geliyor
THY yönetimi, hafta başında Ulaştırma Bakanlığı'na gönderdiği bir yazı ile iç hat uçuş biletlerini yüzde 26.5 ile 57.5 oranında arttıran yeni tarifeye onay vermesini istedi.

Son olarak 1 Haziran 2000'de zam yapıldığını hatırlatan THY yönetimi, gerek jet yakıtının maliyetindeki artışlar gerekse kur artışları nedeni ile zam yapılmasının zorunlu olduğunu vurguladı ve daha önceki zam taleplerinin bekletilmesi yüzünden son 5 ayda 4.8 trilyon lira gelir kaybı doğduğunu belirtti. THY, 47 milyon lira olan İstanbul-Ankara, İstanbul-İzmir, İstanbul-Trabzon hattı için yüzde 29.3 artışla 60.8 milyon lira fiyat istedi. Ancak Ulaştırma Bakanlığı, 700 bin liralık artışa izin verdi. Böylece İstanbul-Ankara uçak bileti yılbaşından itibaren 47 milyon 700 bin lira olarak uygulanacak. Ankara-Adana, Ankara-Malatya, Ankara-Diyarbakır, Ankara-Balıkesir hattında 39 milyon liraya uçan THY, biletlere yüzde 235.3 zam yapmak istedi. 52.8 milyon lira telebine karşılık, sadece 500 bin lira artış onaylandı. Bu hatlarda THY, 1 Ocak 2001'den sonra 39 milyon 500 bin liraya uçacak.

Zam kavgasının perde arkası
Uçak biletlerindeki zam kavgasının perde arkasındaki olaylar Ulaştırma Bakanlığı kontenjanından THY Yönetim Kurulu'nda görev yapan üyenin görevden alınması ile hızlandı. Sivil Havacılık Kanunu'ndan kaynaklanan yetkisini kullanan Ulaştırma Bakanlığı, THY'nin zamlı tarife taleplerini, "Enflasyonla mücadele programı"nı gerekçe göstererek geri çevirdi. Ancak, halka açık AŞ statüsünde olması nedeni ile Hazine Müsteşarlığı, THY'yi, yıllık yüzde 25 enflasyon hedefine uyumlu zam sınırlamasının dışında tuttu. Zam yapamayan THY, daha önce uçak biletlerine dahil olan DHMİ'ye ödenen tutarı, biletin dışında tutup Alan Vergisi olarak yolcudan tahsil etmeye başladı. Ulaştırma Bakanlığı, bunun durdurulmasını istediyse de THY 2 milyon lira tutarındaki vergiden geri adım atmadı. Yılbaşından bu yana yüzde 19-23 arasında zam yapabilen THY, Ulaştırma Bakanlığı'nın son onayı ile, yıllık yüzde 25 enflasyon hedefine göre zam yapmış olacak.


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır