kapat

24.11.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Sabah Künye
Ata Yatirim
Sofra
Cumartesi Eki
Pazar Eki
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

YeniBinyil
Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
banner
Bu nikâhta keramet var
Geçen yıl Mart ayında Nissan ile evlenen Renault'nun hisseleri, birleşmeden sonra yüzde 50 değer kazandı

Dünya otomotiv sektörünü kasıp kavuran şirket evlikleri ve işbirlikleri, dünyanın en büyük otomobil üreticisini belirleyecek. 1 numara olmak için çalışan General Motors, DaimlerChrysler ve Ford, birçok şirketi ya ele geçirdi ya da işbirliği yoluna gitti. 2-3 yıldır devam eden bu birleşmeler dünya otomotiv sektöründe "dünyada 5 büyük otomobil üreticisi kalacak" tezini destekledi.

Ancak normal evliliklerde yaşanan sorunlar, otomotiv evliliklerinde de görülmeye başlandı. Bunun en büyük örneği Daimler ile Chrysler'ın 2 yıl önce birleşmesinden sonra yaşandı. Şirketin hisseleri 1998 yılından bu yana yüzde 50 oranında düştü. Dünya otomotiv sektöründe ki birleşmelerin hepsinin kimyası bozuk değil. Bunun en iyi örneği de Fransız Renault ile Japon Nissan arasındaki evlilik. Renault'nun Japonya'nın ikinci büyük otomobil şirketi Nissan'ın yüzde 36.8'lik hissesini almasından 1.5 yıl sonra, bu evliliğin meyveleri ortaya çıktı. Renault'nun hisse senetleri tam yüzde 50 değer kazandı.

ORTAK PLATFORM
206 Fransız Frank'ından 10 bin Frank'lık hisse alan bir yatırımcı, şu an 16 bin 400 Frank'a sahip durumda. Deutche Bank analistleri iki şirketin ürün gamlarının birbirine benzemesinin, evliliğin başarılı kıldığı belirtiyor. İki şirket arasındaki ilk ortak platform Renault Clio ve Nissan Micra modellerinde uygulanacak. 2001'den itibaren bu iki modelden yılda bir milyon 200 bin araç üretilecek. Ayrıca Nissan Motor ve Nissan Diesel 2003 yılı itibariyle Renault'ya motor üretecek.

Nissan'dan rekor kâr yılı
Hİsselerİ yüzde 50 oranında değer kazanan Renault'nun dışında Nissan Motor, global konsolide bütçede de son 10 yılın en karlı dönemini yaşıyor. Nisan-Eylül 2000 döneminin açıklanan bilançosuna göre Nissan, 1.21 milyar dolar kâr elde etti. Bu rakam, 1999'un Ekim ayında açıklanan "Nissan İyileştirme Planı" çerçevesinde 2002 yılı için hedeflenen yüzde 4.5 operasyon kârının da şimdiden gerçekleştirilmesi anlamına geliyor. Beklenenin üzerinde bir başarı olarak nitelendirilen bu sonuçlar için Nissan Başkanı ve "İyileştirme Planı"nın mimarı Carlos Ghosn, "Bu sonuçlar Nissan'ın geleceği için bir işarettir" diye belirtti.

Başarı için sinerji şart

Karaya oturanlar
BMW-Rover: Alman otomotiv devi BMW'yi büyük zarara uğrattı. 6 yıl içinde şirketin 4 milyar dolardan fazla zarar etmesine yolaçan Rover, en sonunda sembolik olarak 1 pounda satıldı.

Hâlâ ümitli olanlar
General Motors-Saab: Dünyanın en büyük otomobil üreticisi İsveçli Saab'ı 10 yıl önce satın aldı ancak bir türlü istediği başarıyı yakalayamadı. Opel Vectra'nın platformunda Saab'dan 1990'da 89 bin adet üretilirken, 1999'da bu rakam 130 bine çıktı.

Başarıyı yakalayanlar
Volkswagen-Seat: 1986'da Volkswagen Grubu tarafından satın alınan İspanyol Seat, yılda 300 bin adet otomobil üretirken, bu sayı 2000 yılında 500 bine çıktı.

Mete TANSU


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır