kapat

17.08.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Arbeta
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
En büyük tahribat 1994 seçiminden önce oldu!
Boğaziçi İmar Yüksek Koordinasyon Kurulu kanunda belirtilen süreler içinde toplanamamaktadır. Boğaziçi Fonu işletilmediğinden 6 yıldır kamulaştırma yapılamamaktadır.

İmar Kanunu'nun 47. maddesi ile Boğaziçi Öngörünümünde 2.700.000 metrekare yeşil alan imara açılarak 1411 adet villa ruhsatı verilmiştir. Buradaki incelik, kanunun yürürlüğe girmesi ile Anayasa Mahkemesi'nin iptal kararının Resmi Gazete'de yayınlanması arasında geçen 1.5 yılda 390, buna karşın kararın Resmi Gazete'de 4 ay geç yayınlanması sonucu 1021 adet ruhsat verilmesidir. Daha sonra bu villalardan 600 adedinin ruhsatları çeşitli tarihlerde iptal edilerek yıkım kararı verilmiştir.

Hukuki işlemleri 10 yıl gibi bir zaman sonra bugün bir kısmı karkas, bir kısmı iskan edilmiş vaziyette yıkım vaktini beklemektedirler. Yıkımı yapılan villaların molozları yıllarca aynı yerde kalmakta ve görüntü kirliliği meydana getirmektedir.

Bu maddeye gerekçe olarak gecekondulaşma tehdidi öne sürülmektedir. Boğaziçi kelimesinin tabulaştırılması nedeniyle mantıklı ve doğru çözümler üretilmediğinden planla verilmesi gereken imar hakları kanunla verilmiştir.

Oysa bu durum: Terk edilmesi gereken 0,35 oranındaki (yol, yeşil alan vb.) yerler terk edilmemiştir. Bloklar manzara gören yerlere sıkıştırıldığından bloklar arası mesafeler 4-6 metreye kadar indirilmiştir. Bu durum halk nazarında 0,06 yapılaşma hakkının aşıldığı hissini uyandırmaktadır. "Blok adedi serbesttir" ibaresiyle çok küçük ebatlı bloklar yapılarak çıkmaların emsale dahil edilmemesinden ötürü KAKS 0,20'lere kadar çıkartılmıştır.

Gerigörünümde 0,15 TAKS H= 12.50-15.50 hak çok yoğun bir imar hakkıdır. Ortaköy Vadisi ve Kavacık Bölgeleri buna örnek gösterebilir. Boğaziçi İmar Yüksek Koordinasyon Kurulu kanunda belirtilen süreler içinde toplanamamaktadır. Boğaziçi Fonu işletilmediğinden 6 yıldır kamulaştırma yapılamamaktadır.

DÜNDEN KALAN SORUNLAR:
Boğaziçi'nde 1983 yılında imar hareketlerinin durdurulması, daha önce tasdik edilen planların işlerliğinin kaldırılması, 1985 yılında kanunla verilen imar hakları, bu hakların Anayasa Mahkemesi'nce iptali, iptal kararının Resmi Gazete'de yayınlanmasının geciktirilmesi, yerine başka bir mevzuat getirilmemesi bugün içinden çıkılmaz bir duruma gelmiştir.

1985-2000 yılları arasında biriken;

- Sadece Boğaziçi Öngörünüm Alanında:

- 6600 adet gecekondu (toplam 1.000.000 metrekare inşaat alanı)

- 2400 adet yıkım kararı

- 600 adet villa yıkımı beklemektedir.

Boğaziçi'nde bir villa asgari bir milyon doların üzerinde olduğu hesaplanırsa durumun ekonomik boyutu daha iyi anlaşılır.

BOĞAZİÇİ'NDE BUGÜN:
Boğaziçi İmar Müdürlüğü, Büyükşehir Belediyesine bağlı bir müdürlük olarak Öngörünüm Alanı'ndaki planlama, yapılaşma, ve kontrol görevini sürdürmektedir.

- Bu alanda sadece eski eserler, kamu ve kamuya açık tesisler ile yasal binaları tamir ve tadilatlarına izin verilmektedir.

1994-2000 ARASINDA YAPILAN ÇALIŞMALAR
1) Gecekonduların tesbiti ve tasfiyesi: 4600 hektar olan Boğaziçi Öngörünüm Alanında 1200 hektar civarında kamu arazisi (Maliye, Vakıf, Belediye) bulunmakta olup, bu alanlar büyük oranda gecekondular tarafından işgal edilmiştir.

1994-1999 yılları arasında yapılan tesbitlerde aşağıdaki veriler elde edilmiştir.

1. Tesbiti yapılan kamu arazisi toplamı: 11.000.000 m2

2. Bu alanlardaki gecekonduların taban m2'si: 565.000 m2

3. Katlar itibariyle toplam gecekondu inşaatı: 985.000 m2

4. Gecekondu parsellerinin toplam yüzölçümü: 4.650.000 m2 dir.

Yaklaşık 5 milyon metrekare kamu arazisi işgal edilmiştir. Bu kadar alanın kamulaştırılması halinde ortaya çıkacak rakam ürkütücüdür.

Tesbitlerin sonuçları incelendiğinde:
1. Devlet kendisine emanet edilen parselleri fonksiyonel hale getirememiştir. Park, bahçe, yeşil alan olarak düzenleyememiştir.

2. Bu alanları koruyamamıştır. Özellikle seçim dönemlerinde işgal edilmelerine mani olunamamıştır.

3. Daha sonra bu alanlara altyapı hizmetleri götürülerek, işgallerin devamlılığı sağlanmıştır.

4. Kaçak yapılar ve gecekondular bir nevi gayrimeşru çocuk gibi doğmakta, büyümekte ve uzun süre devlete sorun teşkil etmekte ve en önemlisi o bölgenin imar hareketlerini önleyerek geri kalmalarına sebep olmaktadır.

Boğaziçi alanında bütün bu olumsuzluklara karşın 1994 Haziran ayından itibaren gecekondulaşma faaliyetleri durdurulmuş olup, kararlılıkla takip edilmektedir.

2. Kaçak yapılaşmanın kontrol altına alınması:

1994 yerel seçimlerinde Boğaziçi Bölgesi yaklaşık 1500 adet kaçak inşaatla tarihindeki en büyük tahribatı yaşamıştır. Yoğun ve kararlı mücadele sonucu bugün itibariyle kayda değer bir yapılaşma yoktur. 1999 yerel seçimlerinde ilgili kurumların gayretli çalışmaları sonucu daha önceki yaşanan tahribatlar olmamıştır.

3. Boğaziçi silueti çalışması:

Toplumda çok tartışılan ön ve gerigörünüm çizgisine büyük ölçüde çözüm oluşturacak siluet çalışması İTÜ ve Akropal Firması tarafından son aşamaya getirilmiştir. Boğaziçi Kanunu'nda ve planlarda öngörünüm sınırı paftalar üzerinden geçirildiğinden çeşitli adeletsizlikler içermektedir.

4). Mevcut durumda hava fotoğrafları yardımıyla ortofoto harita üretimi sonuçlanmıştır.

5. Boğaziçi alanının 1/5000 ölçekli arazi maketi hazırlanmıştır.

6. Cumhurbaşkanlığı Devlet Denetleme Kurulu 1998-1999 yıllarında geniş kapsamlı bir araştırma yaparak 1999/16 sayılı rapor müdürlüğümüze ulaşmış olup, yapılan çalışmalardan Başbakanlık makamına üçer aylık rapor sunulmaktadır.

Boğaziçi İmar Müdürü Mevlüt Karataş yazıyor (2)


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır