kapat

02.08.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Limasollu
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
AB yaptırımlarına hazırlıklı olalım
İhtisas gümrükleriyle otomobillerin üzerine gelecek ek maliyet, AB sürecinde müzakerelerin başlamasına neden olabileceği belirtiliyor

Otomobil ithalatının kısıtlanmasına yönelik tedbirler, hiç hesapta olmayan sorunları da gündeme getirmesinden endişe ediliyor. Türkiye, AB ile yaptığı Gümrük Birliği anlaşması çerçevesinde, Avrupalı otomobillere vergi ve tarife dışı engeller getiremeyecek. Fakat gümrük kapılarının uzaklığından doğacak ek maliyet yüzünden AB'li otomobil üreticilerinin pazar kaybedecek olması, yazılı olmayan fakat niyet bazında bazı uygulamaların da devreye girmesine neden olacak. İthalatın yüzde 81'ini yaptığımız Avrupa Birliği ülkelerinin bu konuda müzakereler başlatabileceği belirtiliyor.

Talebi kısarak programa destek vermek amacıyla devreye sokulan bu uygulama yüzünden, uzmanlar, ürün bazında Avrupa pazarını hedef almış ihracatın, düşmesine neden olacağına dikkat çekiyorlar. AB'nin bu uygulamayı hayata sokarken Türk ihraç ürünlerinin AB içindeki pazar payının büyüklüğüne bakmayacaklarını da belirtiyorlar.

GÖNÜLLÜ KISITLAMA
1980'li yılların ortasında lüks araba üreten Avrupalı birçok otomobil firması, alıcı bulmakta sıkıntı çekince zararları da büyüdü. Bu durumda pazara küçük ve tasarruflu modeller sunan Japon firmalarının karları ise giderek artmaya başladı. Japon firmalarının pazarda yüzde 50'yi geçen hakimiyetleri üzerine AB, bir sınırlama getirdi ve 1999 yılına kadar karşılıklı uygulayacakları düzenlemeleri hayata geçirdi. Buna göre, Japonya, ihracatına AB piyasasındaki arz-talep yapısına ve AB otomobil üretimindeki sürecin yapısına göre 'gönüllü kısıtlama' getirecekti. Buna göre 1999 yılına kadar 15.1 milyon adet olarak öngörülen AB pazarına Japonya'nın ihraç edeceği otomobil sayısı 1.23 milyon olacaktı. Ülke bazında uygulanmakta olan sınırlamalarda bu anlaşmanın yapısına dahil edildi.

Taraflar söz konusu uygulama için yılda iki kez biraraya gelecek ve GATT'a bildirimde bulunacaklardı. Ayrıca AB, 1999 yılından sonra Japonya'dan herhangi bir sınırlama talep etmeyeceğini taahhüt edecek ve bu süre zarfında Rekabet Kurulu'nun Japonya'nın uyguladığı işbirliği düzenlemelerine engel oluşturmasını önleyecekti.

JAPONLAR AB'DE
Ancak anlaşmada da belirtildiği gibi AB ile Japonya arasındaki ticaretin tam anlamıyla liberalize olacağı bu yıldan sonra Japon otomobilleri, AB pazarına gerek ihracat gerek pazarda üretim yöntemiyle rahatça girebilecek.

Nur ÖZTÜRK İLK


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır