kapat

21.01.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
'Yol gösterme tirajları patlattı'
Türkiye'de dergiciliğin öncüsü olan 1 Numara Hearst'ün kurucusu ve Medya Holding Yönetim Kurulu Üyesi Ercan Arıklı, artık dergiciliğin misyonunun yol göstermek olacağını söyledi

Türkiye'de dergicilik sektörü dendiğinde ilk akla gelen isim olan 1 Numara Hearst'ün kurucusu Ercan Arıklı, 21. Yüzyılda dergiciliğin en önemli misyonunun tüketici ve okura yol göstermek olacağını söyledi. Arıklı, dergiciliğin geleceğine ilişkin sorularımızı yanıtladı.

* Ekonomi ve borsa dergilerindeki tiraj patlamasının arkasında borsanın patlaması mı, başka bir neden mi var?

Bir nedeni borsa. Borsada iki yıldır süren durgunluktan sonra birdenbire son iki üç aydaki patlama ve borsaya katılımcının artması, özellikle bilgi ihtiyacı doğurdu. Gazeteler her gün diyor ki; "Bilinçli yatırım yapın, hisse senetlerinizi alırken dikkat edin." Peki bu bilgileri, bu kaynağı nereden sağlayacaklar? Tabii ki ekonomi dergilerinden sağlayacaklar. Dolayısıyla birden bire borsaya paralel olarak ekonomi dergilerinin tirajı şimdiye kadar tarihlerinde olmadığı şekilde arttı ve tüm dergileri geçti. 50 binli rakamlara doğru gidiyor. 3-9 Ocak haftasında Para, 30 bin sattı.

Tabii satışların artması sadece borsanın patlamasından değil. Alınan önlemler ve yürürlüğe konan pragramla birlikte ekonomiye ve geleceğe güven arttı. Borsa yanında diğer alanlardan da talep gelmeye başladı.

* Ekonomi dergilerinin gazetelerden ne farkı var?

Genellikle günlük gazeteler haber içerikli çıkar. Ekonomi dergileri ise daha çok değerlendirme ağırlıklıdır. Halkımız da değerlendirmelere daha çok önem veriyor. Çünkü haberden onun sonuca gitmesi çok kolay değil. Haberi onun için birisinin değerlendirmesi, birtakım analizler yapıp ona sonucu bildirmesi lazım. Ekonomi dergileri burada devreye giriyor. Günlük gazetelerden farkı burada ortaya çıkıyor.

* Siz dergiciliğin Türkiye'deki öncüsüsünüz. Borsaya bu ilgi önümüzdeki yıllar için dergicilikte nasıl bir alan açıyor? Sayı mı artar? Tiraj mı artar?

Bilgi bombardmanının altında insanların gidip de bütün ürünlerin kıyaslamasını yapacak ne zamanları ne de imkanları var. Birilerinin bunları onlar için ayrıntılı biçimde hazırlaması, ilk elemeleri yapıp onların önüne koyması lazım. Bireylere bilgi vermeyi eğer prensip edinirseniz dergilerin adedi de gittikçe artacak. Ancak, toplam tirajlar fazla artmayacak. Bugün okurun gazeteden beklentisi haber, izleyicinin televizyondan beklentisi eğlendirilmek. Ama yol göstericilik fonksiyonunu artık dergiler üstlenmeye başladı.

* Yeni dönem dergiciliğinin misyonu bu mu?

Evet. Zaten her şeyde böyle. Yaşam biçiminde de böyle. Artık dergiler insanların neyi, neden, nasıl yaptığını anlatmaya başladılar. Bir anlamda sizin neyi, neden, nasıl yapmanız gerektiğini öğreneceğiniz tek kaynak olarak da dergiler ortaya çıkıyor. Batı ülkelerinde dergiler aynı misyonu üstlenmiş. Yani yol gösterebildikleri için de reklam pastasından en fazla payı alır duruma gelmişler.

* Ekonomi ya da borsa dergileri konusunda önümüzdeki dönemde yapmayı düşündüğünüz bir değişiklik var mı?

Ekonomi dergileriyle ilgili çok yapılan bir olaydır, iki dergi birleştirilir o günün koşullarına göre. Biz de Borsa Market'i ayrı, Para dergisini ayrı çıkarıyorduk. Daha sonra koşullar nedeniyle ikisini birleştirdik. Şimdi bunları yeniden ayırmak gündeme gelebilir. Bunun ötesinde daha önemli bir olgu da internet ve haberleşme sayesinde dünyanın küçüldüğü esprisini yadsıyamamak. Bundan sonra yabancı dergilerle işbirliği çok daha ön plana çıkacak. Fakat dünyanın en iyi çıkmamış dergilerini Türkiye'de çıkarmayı düşünüyoruz. 2000 ve 2001 yılı, 1 Numara Hearst olarak atılım yılı olacak.

* Siz 1 Numara Hearst'ü halka açmayı düşünüyor musunuz?

Yılın ikinci yarısında koşullar da uygunsa düşünüyoruz.


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır