kapat

03.10.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
inter merkez
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Fay, İstanbul'a doğru gelmiyor
Sismik-1 gemisinin yaptığı araştırmada fay hattının İstanbul'a doğru gelmediği saptandı

MTA Sismik-1 araştırma gemisinin Marmara Denizi'nde yaptığı araştırmalar, 17 Ağustos kırılan fay hattının, İstanbul'a doğru değil, Marmara Denizi'nin güney ucuna doğru ilerlediği ortaya çıkardı.

MTA Sismik-1, 27 Ağustos'ta başladığı Marmara Denizi'ndeki çalışmalarını tamamlayarak 29 Eyül'de Pendik Limanı'na döndü. Çalışmalar kapsamında, Marmara Denizi ve İzmit Körfezi tabanında yer alan fayların belirlenmesine yönelik etüdler yapıldı. Geminin yaptığı çalışmalar sonucu, Çınarcık Havzası ile İzmit Körfezi'nin taban topoğrafyası arasındaki ilişki belirlenirken, fay hatların Körfez içindeki durumları da saptandı.

MTA Genel Müdürü Cengiz Atak, SABAH'a yaptığı açıklamada, Sismik-1 araştırma gemisinin yaptığı son araştırmaya ait verilerin İstanbul Teknik Üniversitesi Maden Fakültesi'nde değerlendirildiğini, yaklaşık 15 gün içerisinde sonuç raporunun hazırlanmış olacağını söyledi.

Fay güzergahları
Sismik-1'in elde ettiği sığ sismik verilerin ilk incelenmesi sonucunda, İzmit Körfezi'nin Kullar Köyü batısından giren fayın körfezin en doğu ucunu, güney kıyıya yakın olarak kestiği, Gölcük'te karaya çıkarak, Gölcük Değirmenderesi arasında tekrar denize girdiği görüldü. Buradan itibaren fay, Değirmenderesi-Dil Burnu arasında kalan alanda, Karamürsel açıklarında kıyıya paralel olarak bir havzayı sınırlayarak iki kol halinde izlendi. Kuzey kıyı boyunca ise, daha eski olduğu sanılan bir fayın devamlılığı görüldü.

AKTİF FAY HARİTASI
Dil Burnu'nun batısında, fayın daha taze ve güncel kırıklarla devam ettiği yönünde veriler toplandı. Bu fayın, Çınarcık havzasını sınırlayan fayların uzantısı olarak İzmit Körfezi içine sokulduğu anlaşıldı. Önceki çalışmalarda ileri sürüldüğü şekilde fayın Dil Burnu'nu kesmediği, doğu ve batıda burna oldukça sokulmalarına rağmen bu alanlarda sonlandığı belirlendi.

MTA Sismik-1'in çalışmasının bir diğer amacının da, 1997 yılında gerçekleştirilen proje sonucunda elde edilen "Marmara Denizi Taban Aktif Fay Haritası"nın geliştirilmesi olduğu açıklandı.

'Dil Burnu'nda Kesiliyor'
Kandilli Rasathanesi Sismoloji Laboratuvarı görevlisi Ali Pınar, Sismik-1'in etüdlerinin ilk sonuçlarını değerlendirirken, Kullar Köyü'nden başlayan fay hattının Gölcük'ten karaya girdiğini belirterek, "Sonra hat Değirmendere'den tekrar denize giriyor. Bu hat Dil Burnu'nun doğusunda bir yerde bitiyor. Sismik-1 oraya yaklaşmış, ama görememiş. Hat, Dil Burnu'nda kesiliyor" dedi.

"2 AYRI FAY HATTI VAR"
"Sismik-1'in yaptığı etüdlerin ilk sonuçlarına göre, iki tane farklı fay var" diyen Ali Pınar, şunları söyledi: "Çünkü bunun doğrultuları birbirinden farklı. Bir tanesi Gölcük-Değirmendere doğu-batı doğrultulu. Bu fayın karada da devamlılığı gözlendi. Bu fay 17 Ağustos depreminde kırıldı. Dil Burnu'nun batısı ise, ayrı bir fay. İkisi birbirinden farklı fay hatları. Örneğin, Değirmendere'nin oradaki fay hattı kırılıp da öteki kırılmamış olsaydı Çınarcık açıklarındaki fay tehlike arz ederdi. Yapılan etüdler, kırığın İstanbul'a doğru değil, Marmara Denizi'nin güney ucuna ilerlediğini gösteriyor."


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır