kapat

01.08.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
"Bakü-Ceyhan'ın çekiciliği artmalı"
Azeri petrol şirketi SOKAR ve petrolcüler konsorsiyumu AIOC, "Bakü-Ceyhan'da ticari çekiciliğin artmasına çalışılmalı" dedi

Zeyno BARAN

Washington- Azerbaycan petrollerini uluslararası pazarlara çıkartacak Azerbaycan devlet petrol şirketi SOKAR ve petrol şirketleri konsorsiyumunun (AIOC) oluşturduğu Azeri çalışma grubunun bu hafta Washington'da uluslararası finans kuruluşları, bankalar ve ABD yönetimiyle yaptığı temaslar, Bakü-Ceyhan petrol boru hattında kısa sürede bir anlaşma olacağını göstermiyor.

Finans kuruluşları ve bankalar, hayli riskli gördükleri Bakü-Ceyhan projesine gerekli maddi desteği vermeden önce ilgili hükümetler ve petrol şirketlerinin projenin ticari çekiciliğini arttıracak noktalarda anlaşmaları gerektiğini söylüyorlar.

Bu noktaların başında petrol şirketlerinin hala Bakü-Ceyhan için yeterli miktarda petrolleri olmaması yüzünden bu uzun dönemli büyük projeye kendilerini henüz bağlamak istememeleri gerekiyor. İkinci önemli nokta da Türkiye'de Bakü-Ceyhan konusunda enerji bakanlığı, BOTAŞ, dışişleri, Hazine gibi karar mekanizmaları arasında yeterli koordinasyonun sağlanamamış olması.

Protokol gecikti
Bakü-Ceyhan hattı konusunda son somut adım 13 Nisan'da imzalanan İstanbul Protokolü idi. Bu protokole göre üç ay içinde imzalanması beklenen anlaşmalar, başta boru hattının maliyeti ve maliyet garantisi dahil kilit konularla henüz anlaşılamadığından gecikti.

İstanbul protokolüne göre Bakü-Ceyhan'ın inşaatının sorumluluğunu BOTAŞ üstleniyor. BOTAŞ'ın dünya çapında mali kredibiliteye sahip bir şirket olmaması yüzünden projeyi öngörülen zaman ve fiyat sınırları içinde yapabileceğinden emin olamayan petrol şirketleri ve uluslararası finans kuruluşları, Türkiye'den "bitirme garantisi" istiyorlar.

Ayrıca Türkiye'nin "Bakü-Ceyhan hattının maliyeti 2.4 milyar doların üzerine çıkarsa bunun ne kadarını ödemeyi üstlendiğini" açıklaması gerekiyor. Amerikan kaynaklarına göre Türkiye bu miktarı belirledikten sonra yapılacak görüşmeler sonucu riskin Türkiye ile şirketler arasında paylaşacağı bir formülün ortaya çıkabilir.

Ancak şirketler ve finans kuruluşları Türk ekonomisinin iyiye gitmemesi halinde vereceği hazine garantisinin güvenirliliğinden emin değiller.

IMF sorunu
Öte yandan, Türkiye'nin ekonomik sıkıntıları sürerken, bir milyar dolara kadar çıkabilecek böyle bir garantiyi sağlamasının IMF'nin önerdiği ekonomik programla ne ölçüde uyuşacağı belli değil.

Amerikalı yetkililere göre, gerekli garanti miktarı önceden sabitleşirse, maliyetin Türk ekonomisi üzerindeki yükü azalacak ve bu garanti Türkiye'nin uluslararası kredisini olumsuz etkilemeyecek.

Olumlu boyutta ise Bakü-Ceyhan'ın petrol pompalamaya başladığında (ki bu tarihin 2006'dan önce olması zor görülüyor) alınacak geçiş ücreti bütçeye gelir getirecek ve bu hat yeni iş imkanları ve altyapı da sağlayacak. Bu özellikler, uluslararası finans kuruluşlarının Bakü-Ceyhan'ı Türkiye'nin ekonomisine önemli katkısı olacak bir yatırım olarak görmelerini sağlıyor.

AIOC kaynakları bu konuda önümüzdeki hafta Türk ve Azeri çalışma gruplarının Türkiye'de görüşmelere devam edeceklerini, ve bu görüşmelerin ardından Ağustos sonu Washington'a beraber gelerek uluslararası finans kuruluşları ile görüşmeyi planladıklarını söylediler. Kaynaklar, Türk yetkililerin uluslararası finans kuruluşlarının ve bankaların projeye ticari bakış açılarını ağızdan duymalarının aradaki güvensizliği de bir noktaya kadar azaltacağı görüşünde.


Bu sayfa MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. ile
Yöre Elektronik Yayımcılık A.Ş. işbirliğiyle hazırlanmıştır.