kapat

01.08.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
"Temiz" İnternet
ABD'de "ailelere yönelik" servis sağlayıcılık yapanların sayısı hızla artıyor, aboneler de "zararlı madde"den arındırılmış bir siberuzaya kavuşuyor

Şahin ARTAN

sertan@sabah.com.tr

İnternet kullanıcıları arasında çocukların sayısı büyük bir hızla artıyor. ABD'nin en büyük ve saygın araştırma kuruluşlarından Jupiter Communications'a göre, İnternet kullanan çocukların sayısı üç yıl içinde 38.5 milyonu bulacak. Gözlerini bilgisayarlı ortamlara açan bu yeni tekno kuşağının ağırlığı giderek daha çok hissedilirken, İnternet'e yönelik çalışmalar da onları hesaba katmadan yapılamıyor artık.

Filtrasyon yöntemi
Geçen yıl çocuklara yönelik içerik sunan Web sitelerinin patlayışına tanık olmuştuk. Bu yıl ise yeni bir adım atılmak üzere. Şimdi çocukları ve ailelerini kazanmayı planlayan İnternet servis sağlayıcıların yatırımlarına tanık oluyoruz. Bu servis sağlayıcılardan birine abone olunduğunda, daha İntenrnet'e çıkan ilk noktada bir "filtrasyon" sistemi çalışmaya başlıyor. Filtrelenen, pornografik görüntüler yayınlayan, bomba tarifleri veren ya da neo-nazi propagandası yapan Web siteleri. Böyle bir İnternet aboneliğini alıp kullanmaya başladığınız andan itibaren artık isteseniz de bu tür "zararlı" bölgelere ulaşamıyorsunuz.

Evlerdeki bilgisayarlara kurulan filtreleme programları da benzer bir amaca yönelik. Ama bilgisayar kullanımında genellikle anne - babalarından çok daha ileri çocukların uyanıklıkları ve özel becerileri karşısında bu tür programlar oldukça etkisiz kalıyor.

Nerdeyse sektör içinde sektör olmaya aday bu yeni yatırım alanı, bilişim sektörünün devlerini bile iştahlandırmış durumda. Önümüzdeki eylül ayı içinde açılışı yapılacak aile kanalı "FamilyClick.com"un yöneticiliğine getirilen, evangelist dinadamı Pat Robertson'un oğlu Tim Robertson, bu girişiminde AT&T gibi bir sektör devinden 10 milyon dolarlık finansman koparmak üzere. Robertson, potansiyel müşteri olarak tüm aileleri hedeflediklerini, iş stratejilerini dindar kesimle sınırlamadıklarını belirtiyor.

Yeni sektörün hızlılarından bir diğeri ise, geçen hafta bir basın toplantısı yapan "This.com" (http://www.this.com) adlı servis ve içerik sağlayıcı. Şirketin genel müdürü Brad M. Daniel, şu anda daha çok evlerden bağlananlara yönelik bir pazarlama stratejisi uyguladıklarını, ama okulların "doğal" bir pazar oluşturduğunu söyleyerek geleceğe umutla baktığını belirtiyor.

This.com, Web sitesinde gene aynı anlayışla içerik sunuyor. Çocuklara yönelik "Kids Zone" bölümündeki arama rehberine girenler, kendilerini mutlak olarak "temiz bir İnternet"te buluyorlar. "Ev ödevleri', "Matematik", "Şakalar" gibi kategorilerde arama yapan çocukların herhangi bir "zararlı madde"yle karşılaşma olasılıkları sıfır.

Benzer bir rehber "Yahooligans"da da (http://www.yahooligans.com) buna yakın bir kategarizasyon yapısı içinde arama yapılıyor.

Müslmanlardan ilgi
Yenilerden bir diğeri ise, başlangıçta dindar kesime yönelik reklamlarla dikkat çeken "Integrity Online" (http://www.integrityonline.com) adlı servis ve içerik sağlayıcı. Şirketin pazarlama müdürü James E. Edgerton, başta reklamlarını bu kesimi düşünerek hazırladıklarını, ama son zamanlarda bir genişleme politikası izlediklerini söylüyor. Edgerton bir de, ABD'de yaşayan hristiyanlar kadar, çeşitli ülkelerden müslümanlar ve Latin Amerika ülkelerinde yaşayan katoliklerden talep geldiğini belirtiyor.Edgerton'un verdiği bilgilere göre Integrity Online'ın abone sayısı 45 bin cıvarında. Bu tür İnternet servis sağlayıcılarına abone olanların toplam sayısı ise 150 bin olarak tahmin ediliyor. Bu sayı, 70 milyonu aşkın İnternet kullanıcısının yaşadığı ABD'de çok düşük kalıyor. Ama yeni sektörün öncüleri, sayının kısa sürede katlanarak artacağından ve "temiz İnternet" isteyenlerin er ya da geç kapılarına geleceğinden emin.


Bu sayfa MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. ile
Yöre Elektronik Yayımcılık A.Ş. işbirliğiyle hazırlanmıştır.