kapat

27.05.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
I H Y
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Yaptığı eğitimi ölçen kuruluş
İnsan Kaynakları yöneticileri ile şirket yönetimi arasında her yıl yapılan eğitimlere ayrılacak bütçe konusunda anlaşmazlık çıkmakta ve çekişme yaşanmaktadır.

İnsan Kaynakları yöneticileri yapılması gereken eğitimlerin ürün ve hizmet boyutunda kurumun gelişimine sağladığı faydaları anlatmaya çalışır, kendisine karşı çıkan yöneticilerin anlayışsızlığına içten içe kızgınlık duyar.

Diğer taraftan yönetimin daha önceki yıllarda benzeri başlıklarda eğitim almış çalışanların tutum ve davranışlarındaki değişmezlik örneklerini gördükçe bu eğitimlere olan inançları sarsılmaktadır.

Dünyanın pekçok yerinde eğitim kuruluşlarının broşürlerine veya tanıtımlarına bakıldığı zaman bir ile beş günde en karmaşık becerileri kazandırmayı ve bunun sonucu olan imkanları ayaklarımızın altına sermeyi vaadederler. Bununla beraber bu programlara katılmış olan birçok insan bilir ki bu vaatlerin ya hiçbiri gerçekleşmez veya en iyimser yaklaşımla çok azı gerçekleşir.

Ortaya çıkan bu durumun en temel sebebi eğitim hizmeti vaadeden kuruluşların gerçekleştirdikleri çalışmaları bilimsel yöntemlerle ölçme ve değerlendirme kaygısı yaşamamaları ve bu konuda İnsan Kaynakları yöneticilerine objektif veri sunamamalarıdır.

Ölçme ve değerlendirmesi olmayan eğitim, karanlıkta yürümeye benzer Eğer ölçmez ve değerlendirmezseniz, geliştiremezsiniz

Yapılan işin amaca uygun gerçekleşmesini ölçme ve değerlendirme sağlar. Ölçme ve değerlendirme mevcut durumun gözden geçirilmesini, elde edilen sonuçlara göre yeni hedefler konulmasını, stratejik planlar oluşturulmasını, gelişmenin gerçekleşip, gerçekleşmediğinin belirlenmesini kolaylaştırır.

Ölçme ve değerlendirme,
a) Kişileri yetenek ve ilgileri doğrultusunda geliştirmek ve bunu sayısal olarak ifade etmek,

b) Eğitim stratejilerinin geliştirilmesi gereken yönlerini, güçlüklerini ortaya çıkarmak ve bu doğrultuda önlemler almak,

c) Kurumsal yapılanma ile ilgili kararlar almak ve farklı programlar yaratmak konularında yardımcı olur.

Nasıl değerlendirilir?
Eğer ölçmez ve değerlendirmezseniz, karanlıkta ne amaçla, nereye kadar gittiğinizi bilemezsiniz

Eğitim programlarında ulaşılmak istenen hedefler belirlidir ve eğitim sonrası bu hedeflerin yerine getirileceği vaadedilmektedir.

Ölçme ve değerlendirme yapabilmek için herşeyden önce bir ölçme işlemi yapılmış olmalı ve sayısal olarak bir sonuç elde edilmelidir. Ölçme ve değerlendirme hedeflere ulaşma başarısını ortaya koyar. Öyleyse, öncelikle objektif ve sayısal olarak tanımlanabilecek nitelikte ölçüm yapılacak kriterlerin belirlenmesi gereklidir. Bu da eğitimin spesifik hedefidir. Bununla beraber, ölçme ve değerlendirme bilimsel kriterlere bağlı kalmak koşuluyla niceliksel ve niteliksel olarak yapılabilir. Elde edilen sonuçlar insan kaynakları sürecinde yeralan etkinlikleri destekler.

Bununla beraber, tek ölçüm sonucuna dayalı yapılan ölçme ve değerlendirmeler hatalara yolaçabilmektedir. Bu nedenle birden çok kriterin içerildiği, farklı yaklaşımlar ölçmeyi daha güvenilir hale getirmektedir.

Ölçme ve değerlendirme hem katılımcıların algılarına bağlı olarak geliştirdikleri zihinsel haritalarında oluşan hem de davranış düzeyinde geliştirilen etkinliği belirlemeyi amaçlar.

Ne kazandırır?
Eğer ölçmez ve değerlendirmezseniz, stratejik hareket edemezsiniz.
Ölçme ve değerlendirme yapılan işe yön vermeyi sağlar. Elde edilen sonuç bir önceki veya diğer ölçütler ile karşılaştırılarak hedefe ne kadar yaklaşıldığını görme imkanı sağlar. Hedefe ulaşılmadıysa bunu gerçekleştirmek için izlenecek yöntemleri belirler.

Ölçme ve değerlendirme, uzman olarak kabul edilen kişiler tarafından gerçekleşmediğnide hiçbirşey kazandırmaz. Sağlıklı bir ölçme işlemi gerçekleştirilmedikçe ölçme sonucunun bir uzman tarafından yorumlanması da bir anlam içermez.

Seminer çalışmaları sonucunda bireylere ve kuruma fayda sağlayan ve önceden belirlenen hedefleri gerçekleştiren kuruluşların, bilimsel olarak ölçme v edeğerlendirme yaptıkalrı veya bu konuda destek aldıkları belirlenmiştir. Bu konuda hassas çalışmalar gerçekleştiren somut örneklerden bazıları Mercedes-Benz, Eczacıbaşı, İstanbul Havayolları, Türkm Philips ve Novartis'tir. Dünyada 146 ülke arasında sinerji yaratan 5 ülke içinde yeralan Türkiye-Novartis'le yapmış oltduğumuz ölçme ve değerlendirme proje çalışmasında eğitim uygulamaları birçok açıdan değerlendirilmiş ve buna bağlı stratejik planlamalar uygulanmıştır.

Ölçüm araçları ve yöntem?
Baltaş-Baltaş Yönetim, Eğitim, Danışmanılk tarafından verilen seminerlerin amacı iş ve özel hayatlarında katılımcıları gelişmeye yönlendirerek verimli ve başarılı bireyler, ekipler yaratmaktır.

Ölçme ve değerlendirmeyle çalışma sonuçları çalışma gruplarına yönelik olarak yorumlanmakta ve raporlanmaktadır. Elde edilen sonuçların tamamen eğitim değerlendirme amacı ile kullanılması ve gizli tutulması etik olarak en çok özen gösterilen konudur. Katılımcı fikirlerinin kötüye kullanılmayacağını bölmelidir.

Baltaş-Baltaş için eğitim sadece bilgi aktarmak değil, kazanılan bilgilerin hayata geçirilmesini sağlama tutum ve davranışı yaratmaktır. Ölçümler seminerin iş ve aile hayatına etkileri, bilgi düzeyindeki artış, bilgilere bağlı yeni tutumların kazanıldığının gözlenmesini içerir. Yapılan çalışmaların yaşam kalitesi olarak bireye, ürün ve hizmet kalitesi olarak kuruma geri dönüşü izlenir.

Toplumsal yapıya uygun biçimde hazırlanmış ölçme ve değerlendirme yöntemleri kişinin bilgi ve beceri boyutundaki kazanımlarını,

a) Kendi değerlendirmesi

b) Çalışma arkadaşları tarafından değerlendirilmesi,

c) Yönetim kadroları tarafından değerlendirilmesi

d) Ekip çalışması etkinliğinin değerlendirilmesi,

e) Ekip çalışması etkinliğinin ürüne ve hizmete yansımasının değerlendirilmesi yönünden ele almaktadır.

Ölçme ve değerlendirme çalışmaları eğitimin etkinliğine yönelik hem hizmeti alan hem de hizmeti veren kuruluş için bir sonraki eğitim planına çok önemli bir referans oluşturmaktadır.

Bu yazıdan şu sonucu çıkarmak gerekir:

Eğer ölçmezseniz yapmayın, çünkü yaptığınızın faydasını göremezsiniz.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır