kapat

SALI 14 NİSAN 1998

Öğrenciye tokat atmanın cezası 2 ay hapis

Yargıtay'ın, öğrencisine tokat atan öğretmene yerel mahkemenin verdiği beraat kararını bozması üzerine tekrar görülen davada sanık öğretmen, 2 ay hapis cezasına çarptırıldı.

ERSİN BAL

Ankara - Yargıtay, öğrencisine tokat atan öğretmen için verilen "beraat" kararını bozdu ve dayakçı öğretmenin eylemini, 2 aydan 6 aya kadar hapis cezasını öngören "yaralama suçu" olarak değerlendirdi. Yargıtay'ın "bozma" kararı üzerine ikinci kez yargılanan öğretmen, "yaralama" eyleminden suçlu bulunarak 2 ay hapis cezasına çarptırıldı. Cezası önce paraya çevrildi, daha sonra da ertelendi. Yargıtay Ceza Genel Kurulu ve 4'üncü Ceza Dairesi'nin benzer davalara emsal teşkil edecek olan kararı şöyle gelişti:

Burdur Cumhuriyet Lisesi Türkçe öğretmeni Hasan Vural, ders saatinde arkadaşına uygunsuz el hareketi yaptığı gerekçesiyle ortaokul 1'inci sınıf öğrencisi Ozan Şahin Öztürk'ü tokat attı. Öğrenci babası Zeki Öztürk'ün savcılığa başvurması üzerine Vural hakkında dava açıldı. Ancak Burdur Asliye Ceza Mahkemesi, sanık öğretmenin eylemini, "eğitim içi ceza yetkisinin kullanımı" olarak değerlendirdi ve "beraat" kararı verdi. Kararda şöyle denildi:

"Sanık öğretmen, mağdura terbiye amacıyla vurmuştur. Mağdur öğrencinin olayı 5-10 gün sonra ailesine açıklaması nedeniyle olay idareye intikal etmiş, bu nedenle olayın akabinde doktor raporu alınamamıştır. Mağdurun çenesinde meydana gelen ağrıların, sanık öğretmenin hareketi sonucu oluştuğuna dair herhangi bir delil elde edilememiştir. Sanık öğretmenin mağdura karşı davranışı, uygunsuz hareketinden dolayı onu ikaz etmek, uyarmak amacıyla yapılan terbiye hakkının kullanılmasıdır."

Temyiz kararı oybirliğiyle

Baba Zeki Öztürk'ün, karara itiraz başvurusu üzerine dosya, Yargıtay 4'üncü Ceza Dairesi'nce incelemeye alındı. Yargıtay inceleme sonucunda, öğrenciye tokat atmanın eğitim içi ceza verme yetkisini aşan eylem olduğuna karar vererek, "beraat" kararını bozdu ve öğretmenin 2 aydan 6 aya kadar hapis cezasını öngören "yaralama" suçundan yargılanması yönünde görüş bildirdi. Oybirliğiyle alınan karar özetle şöyle:

"Öğretmen sanığın, öğrenci olan mağdura bir kaç kez tokat atması, yaralama suçunun öğelerini oluşturur. Eğitim içi ceza verme yetkisini aşan eylemin, eğitsel yetki çerçevesinde değerlendirilmesi ve beraat kararı verilmesi bozmayı gerektirmiştir."

Yargıtay 4'üncü Ceza Dairesi'nin bozma kararı üzerine Burdur Asliye Ceza Mahkemesi, "beraat" kararında direndi ve eylemin "yaralama" suçu olmadığı görüşünü savundu. Bunun üzerine dosya bu kez Yargıtay Ceza Genel Kurulu'nda görüşüldü. Genel Kurul'da yapılan incelemede, 4'üncü Ceza Dairesi'nin "bozma" gerekçeleri yerinde görülerek, öğretmenin eyleminin "yaralama" suçu olduğuna dikkat çekildi ve "beraat" kararı ikinci kez bozuldu.

Ceza Genel Kurulu'nun kararından sonra Burdur Asliye Ceza Mahkemesi'nde yeniden yapılan yargılamada, öğretmen Hasan Vural, TCK'nin 456'ıncı maddesinde yer alan "yaralama" eyleminden suçlu bulundu ve 2 ay hapis cezasına çarptırıldı. Yerel mahkeme cezayı 250 bin lira paraya çevirip erteledi.

Öğretmen ne diyor ?

Öğretmen Hasan Vural da karara itiraz ederek Yargıtay'a temyiz başvurusunda bulundu. Öğrenci velisinin olayı abarttığını belirten Vural, şunları söyledi:

"Ozan ders sırasında arkadaşına karşı son derece çirkin bir hareket yaptı. Bu hareketinden dolayı Ozan'ı Disiplin Kurulu'na verebilirdim. Ancak Ozan'ın geleceği ile oynamak istemedim ve kendisini uyardım. Bu sırada yüzüne hafifçe bir de tokat attım. Dayak atma ya da yaralama gibi bir durum kesinlikle yok. Hak etmediğim bir cezaya çarptırıldım. Hakkımı sonuna kadar arayacağım."

Öztürk ailesinin avukatlığını yapan akrabaları İbrahim Şahin, "dayak"ın "eğitim içi ceza olarak" değerlendirilemeyeceğini söyledi. Öğretmene verilen cezanın örnek teşkil edeceğini kaydeden Şahin, "Mücadelemiz, yıllardır okullardaki dayak olayının yanlışlığını ortaya çıkardı" dedi.


© COPYRIGHT 1998 MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. (Her hakkı saklıdır)
Yorum ve önerileriniz için: editor@sabah.com.tr