kapat

SALI 13 OCAK 1998

Pilotlar risk aldı

Samsun'daki uçak kazası için Ulaştırma Bakanlığı 3, THY de 22 uzmanı Samsun'a gönderdi. İlk ipuçları, pilotların iniş sırasında hata yaptıklarını gösteriyor

Ankara- THY'nin İstanbul-Samsun seferini yapan "Şanlıurfa" uçağının, yoğun sis yüzünden ikinci iniş denemesi sırasında Samsun Havaalanı'nda pist dışına çıkması, derin bir soruşturma konusu oldu.

Ulaştırma Bakanlığı, kazadan hemen sonra Can Uslu, Pilot Berkut Tarhan ve Uzman Zekiye Buz'dan oluşan bir Kaza Tahkikat Komisyonu kurdu. Ekip hemen Samsun Havaalanı'na giderek olay yerinde incelemelere başladı.

Pistin durumu

ABD'de kaza-kırım konusunda eğitim alan bu 3 uzman derinlemesine bir soruşturma yürütecek. Pilotların uçuş durumu ve eğitimleri, uçağın bakımları ve teknik donanımı, olay anındaki pistin durumu ve iniş denemelerinin standartlara uygun yapılıp yapılmadığını araştıracaklar.

THY Genel Müdürlüğü'nden 22 kişilik ekip de Samsun'a giderek özellikle teknik incelemeler başlattı. Ekip, hem uçak kurtarma çalışmalarına katıldı hem de uçakla ilgili teknik gelişmeleri ve raporları hazırlamaya başladılar.

Kaza sonrasında pilotların kule ile irtibatını sağlayan konuşma bantları ile kara kutular da incelemeye alındı. Ayrıca DHMİ Genel Müdürlüğü'nden uçakların hareketlerini gösteren radar raporları da istendi.

'Riske girilmemeliydi'

Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri, gelen ilk ipuçları sonucunda pilotların hatalı olduğu sonucuna vardılar. Pilotların inişte ısrar etmeleri, ikinci iniş denemesinde pisti görememelerine rağmen uçağı indirdikleri, bunun da büyük bir risk olduğu belirtildi. Yetkililer, şunları söylediler: "Yapılacak detaylı ve derin soruşturmalar sonucunda bütün gerçek ve kazanın asıl sebebi ortaya çıkacak. Ancak ilk gelen ipuçları pilotaj hatasını işaret ediyor. Sivil havacılık inişlerde riske girilmemesini istiyor. Eğer bir kez deneme yapıldıysa ve iniş gerçekleşmediyse ikinci kez yine denenebilir. Ancak bunun belli kuralları var. En küçük bir risk bile varsa inişin gerçekleşmemesi gerekir."

Pilotlar İstanbul'da

Tarlaya iniş sırasında başlarını kokpit tavanına çarptığı için Samsun Devlet Hastanesi'nde tedavi altında bulunan "Şanlıurfa" uçağının pilotları Hikmet İşbuyuran, Halil Cura ve Yavuz Gözeler, uçağın diğer görevlileriyle birlikte İstanbul'a gönderildi.

Uçak seferlerinin normal olarak yapıldığı Samsun Havaalanı'nın tepede bulunması nedeniyle zaman zaman meydana gelen buzlanmalara karşı görevlilerin çalışmalarını aralıksız sürdürdükleri de bildirildi.

Uçak sigortalı

Samsun Havaalanı'na inişi sırasında hasar gören THY RJ/100 tipi "Şanlıurfa" uçağının, yaklaşık 5.8 trilyon liraya sigortalı olduğu bildirildi.

Ray Sigorta'dan İMKB'ye gönderilen açıklamada, 27 milyon 378 bin 291 dolar (yaklaşık 5 trilyon 777 milyar) bedel üzerinden sigortalanan uçağın hasar tespit çalışmalarının kısa sürede tamamlanacağı belirtildi.

Açıklamada, uçak sigorta bedelinin tamamının yurtdışı kuruluşlarca reasüre (sigortayı yeniden sigortalamak) edildiğinden, ödenecek hasar tazminatının Ray Sigorta'nın karı üzerinde herhangi bir olumsuz etki yaratmayacağı kaydedildi.

"Kötü hava, kısa pist"

THY Uçuş İşletme Başkanı Mustafa Kolko da, kazanın kötü hava ve kısa pistten kaynaklandığını belirtti. Samsun Havaalanı'nın coğrafi yapısı nedeniyle ILS sistemi (Aletli yaklaşım sistemi) yerleştirilemediğini anlatan Kolko, şöyle dedi: "Dünkü (Pazar günü) hadisede bir anormallik var. Bu anormallik yapılacak karakutu inceleme ve ses kayıt cihazları okunduktan sonra kesin olarak ortaya çıkacak. Ama uçakta teknik bir arızanın olmadığı ve aletli yaklaşım hatası da bulunmadığı anlaşılmış durumda. Bu şartlar altında bizim tespit ettiğimiz şimdilik en önemli etken kötü hava ve 1600 metre olan bu kısa pist."

Kolko, bir soru üzerine, "Pilotların pas geçişinde ısrar olup olmadığı yapılacak incelemeler sonucunda ortaya çıkacak" dedi.

Kolko, karakutu ve ses kayıt cihazının da 3 gün içinde incelenerek sonucun kesin olarak alınacağını bildirdi.

Öte yandan gövdesinde ağır hasar meydana gelen Şanlıurfa uçağının İstanbul'a naklinin mümkün olmadığı, uçağın Samsun Havaalanı'nda kurulacak bir hangarda onarılacağı da açıklandı.

İSMAİL KÜÇÜKKAYA-GÖKHAN ARTAN-YUSUF DEMİR-FERRUH ÇETİN


© COPYRIGHT 1998 MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. (Her hakkı saklıdır)
Yorum ve önerileriniz için: editor@sabah.com.tr