SALI 14 EKİM 1997
Yapımı yılan hikayesine dönen Atatürk Havalimanı yeni dış hat terminal ihalesinde son nokta nihayet konuyor. "Atatürk Havalimanı Yeni Dış Hatlar Terminal Binası, Katlı Otopark ve Mütemmimlerinin Yapımı, İşletimi ve Devri" ihalesine ait imtiyaz sözleşmesi bugün imzalanacak.
Yap-işlet-devret modeliyle yapılacak olan terminal için açılan son ihaleyi 3 yıl 8 ay ve 20 gün ile en kısa işletme süresini veren Tepe-Akfen-Wien AG Konsorsiyumu kazanmıştı. 306 milyon dolara malolacak proje için konsorsiyum ile DHMİ arasında imtiyaz sözleşmesi ve ekleri 21 Mayıs 1997 tarihinde parafe edilmişti. Ancak projeye yapılan itiraz üzerine Danıştay'dan görüş beklendiği için şimdiye kadar kesin imza aşamasına gelinememişti.
Daha önce dört kez açılan ve her seferinde iptal edilen ihale beşinci seferde başarıya ulaştı. İlkinde teklifler hiç açılmadan 1.5 yıl bekletildi ve sonra geri iade edildi. İhalelerin diğer üç tanesi ise bazı firmaların bakanlık tarafından korunduğu dedikoduları nedeniyle iptal oldu. Açılan beşinci ihale de 7 bin araçlık otoparkın şartnameye uygun olmadığı iddiasıyla karşılaştı. Bunun üzerine projeyi uygulamakta kararlı olduğunu dile getiren DHMİ Genel Müdür Mustafa Özatamer, gerekli düzeltmeleri yaptırdı. Danıştay'dan da onay gelince projenin önü açıldı.
Sonunda projeye start verecek olan imzaların DHMİ Genel Müdürlüğü ile Tepe-Akfen-Wien AG Konsorsiyumu arasında, Ankara Sheraton Oteli'nde Ulaştırma Bakanı Necdet Menzir'in de katılacağı bir törenle atılacağı açıklandı.
Açıklamada, Danıştay Başkanlığı'nın imtiyaz sözleşmesi müsadesi ile Bakanlar Kurulu'nun imtiyaz sözleşmesi olurunun da temin edildiği hatırlatıldı.
Temelinin 29 Ekim'de atılması planlanan yeni terminalin mimari projesi ise Yüksek Mimar Ebru Kantaşı Behlil tarafından hazırlandı. 170 bin metrekare alan üzerine kurulacak terminal binası 62 cam piramitten oluşacak. Böylece ferah bir ortamın sağlanacağı bina, 15 milyon yolcu kapasitesine göre tasarlandı. Toplam 306 milyon dolara malolması beklenen proje 30 ay sonra tamamlanmış olacak. Yap-İşlet-Devret usulü ile yapılan terminal binası konsorsiyuma 3 yıl 8 ay 20 günlük işletim imkânı tanıyacak.
* Yıllık 8 milyon olan dış hat yolcu kapasitesi, iki katına çıkacak.
* 150 check-in kontuarı, 32 giden yolcu pasaport kontuarı, 32 gelen yolcu pasaport kontuarı yer alacak.
* Terminalde 7 bin araçlık kat otoparkı bulunacak.
* Koridorlarda yürüyen bantlar ve merdivenler yer alacak.
* Ayrıca restoranlar, barlar, ticari satış üniteleri, CİP ve VİP salonları, 1300 metrekarelik konferans salonu, 9 bin metrekarelik gelen yolcu salonu, 5 bin 300 metrekarelik gelen yolcu karşılayıcı holü ve 8 bagaj alma karasörü bulunacak.
* İhalede kazanan firmaya, ilk işletme yılı için bir yılda 4 milyon yolcu karşılığı 60 milyon dolar yolcu servis ücreti garanti ediliyor.
* Ayrıca ihaleyi alan firma, yolcu köprüleri dahil olmak üzere, gümrüksüz satış mağazaları, restoranlar, barlar, ticari mekanlar ve benzer ünitelere de sahip olacak.
* İlk ihale 1993 yılında açıldı.
* İlk ihaleye 4 konsorsiyum teklif verdi. Ancak teklifler açılmadan geri iade edildi.
* 1995 Kasım ayında ikinci ihale açıldı. Fakat dedikodular nedeniyle gölge düştü ve ikinci kez iptal edildi.
* Daha sonra açılan 2 ihalenin de başına aynı şey geldi ve iptal oldu.
* Beşinci ve son ihalede ise çok katlı otopark nedeniyle problem çıktı. Ancak DHMİ Genel Müdürü Mustafa Özatamer projeyi düzelttirdi.